محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 49
  • بازدید دیروز : 25
  • بازدید کل : 12357

تند غذا خوردن


تند غذا خوردن یکی از عادات ناسالم و آسیب زننده است که در دنیای امروزی بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند. در واقع برخی تصور می‌کنند که با اینکار می‌توانند به کارهای خود رسیده و یا حتی سریعتر سیر شوند. اما این یک باور اشتباه بوده و تنها باعث مشکلات بیشتر می‌گردد. در واقع بیشتر افراد به قدری اینکار را به صورت روزانه انجام داده اند که برای آنها تبدیل به سبک زندگی شده و به آن اهمیتی نمی‌دهند. اما سریع غذا خوردن عللی دارد که به راحتی متوجه آنها نمی‌شوید. به همین دلیل افراد باید در این مورد اطلاعاتی کسب کرده و حتما از یک مشاور تغذیه و روانشناس در جهت ترک این عادت کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک کنید.

 

منبع : تند غذا خوردن

 

تند غذا خوردن

دقیقا برعکس تند غذا خوردن، جویدن کامل می‌تواند به هضم بهتر و همچنین سلامت جسمانی بیشتر کمک کند. معمولا افراد به اندازه کافی به غذا خوردن و کیفیت این موضوع، اهمیت نمی‌دهند. به همین دلیل وقتی برای آن قائل نشده و از این رو دچار مشکلات مختلفی می‌گردند. حتی برخی از افراد هیچ عجله ای هم نداشته و یا کار دیگری انجام نمی‌دهند؛ اما بازهم در غذا خوردن عجله کرده و تمایل دارند که هرچه سریعتر وعده غذایی خود را به اتمام برساند.

البته اینکار تنها محدود به وعده غذایی نیست، این دست افراد در موارد دیگر نیز عجول هستند. تند غذا خوردن منجر به آسیب های جسمانی و سلب آرامش افراد می‌شود. چنین فردی در همه جوانب زندگی خود عجله داشته و کیفیت را فدای سرعت می‌کند.

برای عضویت در پیج اینستاگرامی ذهن نو کلیک کنید.

پیامدهای تند غذا خوردن

 

فروشگاه آرامیس

همانطور که بارها به آن اشاره شد؛ تند غذا خوردن آسیب های زیادی به همراه دارد که زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین گاهی اطلاع از این موضوع عامل بازدارنده بوده و باعث ترک و یا تغییر این عادت می‌گردد. برخی از این معایب شامل موارد زیر می‌شود. برای آشنایی با پیامدهای انجام چندکار همزمان کلیک نمایید.

?اضافه وزن

یکی از اصلی ترین و مهم ترین ضررهای تند غذا خوردن، اضافه وزن و چاقی است. در واقع از زمانی که افراد شروع به غذاخوردن می‌کنند؛ تا زمانی که مغز فرمان سیری را بدهد، مدت زمان مشخصی طول می‌کشد. اما وقتی افراد تند غذا می‌خورند؛ در این مدت زمان، مقدار بیشتری مواد غذایی مصرف کرده و از همین رو بعد از مدتی دچار چاقی می‌شوند.

?ابتلا به دیابت به دلیل تند غذا خوردن

یکی دیگر از مضرات تند غذا خوردن، ابتلا به بیماری دیابت است. چرا که در چنین شرایطی هضم غذا سخت تر شده و همچنین میزان قند خون نیز دچار تغییرات زیادی می‌گردد. از همین رو افراد به دیابت نوع دو مبتلا می‌گردند.

پیشنهاد می‌شود که حتما درباره راه های کمترل هورمون کورتیزول بخوانید.

?سندروم متابولیک

ابتلا به دیابت و حتی مصرف انسولین در اثر تند غذا خوردن ، ارتباط بسیار نزدیکی با بیماری سندروم متابولیک دارد. این موضوع با سطح پایین متابولیک همراه شده و منجر به بروز این بیماری می‌گردد.

?اختلال ورم معده

در صورت تند غذا خوردن، منجر به از بین رفتن غشای مخاطی سطح معده شده و با بروز زخم های عمیقی همراه است. از این رو افراد دچار ورم معده و یا گاستریت شده و به همین دلیل در روند رژیم غذایی آنان نیز تغییراتی ایجاد می‌شود.

?احتمال خفگی هنگام تند غذا خوردن

بیشتر افرادی که دچار نشانه های خفگی می‎‌شوند و یا در اثر این سانحه جان خود را از دست می‌دهند؛ در حال تند غذا خوردن بوده اند. طبیعی است که در چنین شرایطی تکه ای از غذا راه وردی نای را بسته و منجر به خفگی می‌گردد.

?هضم ضعیف غذا

افرادی که در حال تند غذا خوردن هستند؛ معمولا غذای بیشتری مصرف کرده و همچنین به درستی نیز آن را نمی‌جوند. و یا حتی گاهی غذای خود را با آب و نوشیدنی های دیگر به طور همزمان مصرف می‎‌کنند. که همین موضوع منجر به نفخ و سوهاضمه در افراد می‌گردد.

?مشکلات گوارشی

طبیعی است که در صورت تند غذا خوردن، گوارش آن نیز با مشکلاتی همراه شده و افراد دچار بیماری های مختلفی می‌گردند. افزایش گاز معده، اسهال و یبوست، تنها ناشی از رژیم غذایی ناسالم نیست. بلکه روش غذا خوردن نیز در این مورد اهمیت دارد.

نشانه های تند غذا خوردن

نشانه های تند غذا خوردن

بسیاری از کسانی که تند غذا خوردن را تجربه می‌کنند؛ خود متوجه این موضوع نبوده و یا حتی آن را انکار می‌کنند. اما باید بدانید که اگر غذای خود را در عرض 15 تا 20 دقیقه به اتمام رسانده اید؛ بدین معناست که سریع غذا خورده اید. همچنین احساس پری و سنگینی نیز بعد از هر وعده غذایی، چنین معنایی دارد.

حتما درباره عوارض استرس و فشار روانی کلیک کنید.

علل تند غذا خوردن

اینکه چرا افراد تند غذا خوردن را انتخاب می‌کنند؛ تا حد زیادی به سبک زندگی آنها و همچنین عادات آنان برمی‌گردد. همچنین گاهی افراد اینکار را از والدین خود و یا افرادی که با آنان غذا می‌خورند؛ می‌آموزند. این موضوع بسیار موثر است. چرا که وقتی اطرافیان غذای خود را سریعتر از ما تمام می‌کنند؛ از اینکه تنها فرد حاضر در کنار سفره باشیم، احساس بدی می‌کنیم.

از همین رو ما هم غذای خود را تندتر خورده و تقریبا غذا خوردن را تبدیل به یک مسابقه می‌کنیم. از طرفی ابتلا به برخی از اختلالات روانی مانند پرخوری عصبی و یا حتی اختلالات اضطرابی نیز در این مورد موثر است. برای اطلاع از دلایل پرخوری عصبی کلیک کنید.

فواید آرام غذا خوردن

از طرفی فراموش نکنید که آرام غذا خوردن یک عادت درست بوده و بهتر است آن را جایگزین تند غذا خوردن کنید. این موضوع علاوه بر احساس رضایت و بهبود هضم، از سوهاضمه جلوگیری کرده و همچنین منجر به آبرسانی بیشتر می‌گردد. از طرفی افراد احساس آرامش بیشتری داشته و همچنین می‌توانند از طعم غذا، فواید آن و همچنین همنشینی با دیگران استفاده بیشتری ببرند.

روش های آرام غذا خوردن

برای تمرین آرام غذا خوردن، روش های مختلفی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توان به تند غذا خوردن نیز غلبه کرد. برای اینکار افراد می‌توانند از این روش ها استفاده نمایند. برای اطلاع از روش های پیشگیری از اعتیاد به غذا کلیک کنید.

هنگام غذا خوردن چند کار را با هم انجام ندهند

غذای خود را به قسمت های کوچکتر تقسیم کنند

کامل جویدن غذا و سپس قورت دادن آن

بین لقمه ها به صندلی تکه داده و قاشق و چنگال را روی میز بگذارید

در حین غذا خوردن به موضوع دیگری فکر کرده و به اینکار وقت کافی اختصاص دهید

سخن پایانی

به طور کلی غذا خوردن آدابی دارد که علاوه بر آثار روانی به سلامت جسمانی نیز منجر می‌شود. علاوه بر متخصصین این حوزه، حتی بزرگان نیز افراد را از تند غذا خوردن منع کرده و همواره بر این موضوع تاکید داشته اند. غذا خوردن یکی از کارهای مهم در طول روز است که باید زمان کافی را به آن اختصاص داد و همچنین در آرامش اینکار را کرد. افراد می‌توانند در این زمینه با یک متخصص تغذیه و همچنین روانشناس مشورت نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تند غذا خوردن می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره استرس از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

 

 

منبع : تند غذا خوردن

 

 

  انتشار : ۱ فروردین ۱۴۰۳               تعداد بازدید : 6

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما